Jaką kreatynę wybrać? Przegląd typów kreatyny

Przyjmowanie kreatyny wpływa na zwiększenie masy i siły mięśni w szybkim czasie. Dlatego suplement ten jest jednym z najczęściej stosowanych przez osoby uprawiające sporty siłowe i wytrzymałościowe.

Co to jest kreatyna?

Jest to związek chemiczny, który występuje naturalnie w organizmie człowieka i w diecie pochodzenia zwierzęcego. Kreatyna magazynowana jest przede wszystkim w mięśniach i ścięgnach. Jej podstawową właściwością, dzięki której zyskuje popularność, jest pomoc w syntezowaniu białek, co z kolei przekłada się na szybki przyrost masy mięśniowej, siły, wytrzymałości i sprawności.

Jakie są rodzaje kreatyny

Częstym pytaniem jest „jaką kreatynę wybrać” – przyjrzyjmy się zatem jej najpopularniejszym odmianom dostępnym na rynku:

  • – monohydrat kreatyny (monowodzian) – jest to dobra forma kreatyny najczęściej stosowana przez sportowców. Monohydrat powstaje na skutek połączenia cząsteczki wody z cząsteczką kreatyny. Na tle innych suplementów wyróżnia go fakt nasilonego wiązania wody, co przekłada się na powiększenie objętości mięśni. Dodatkowo suplement zwiększa wydajność organizmu podczas wysiłku fizycznego, zapobiega zakwasom i sprawnie regeneruje mięśnie po treningu,
  • – jabłczan kreatyny – czyli połączenie jednej cząsteczki kreatyny z dwoma lub trzema cząsteczkami kwasu jabłkowego. W efekcie tego połączenia powstaje stabilna forma kreatyny. Jabłczan lepiej się wchłania dzięki łatwiejszemu rozpuszczaniu się w wodzie. Ta odmiana kreatyny sprawia, że tkanka mięśniowa przyrasta wolniej, aniżeli w przypadku monohydratu, ale efekty działania są trwalsze. Jest dobrą formą kreatyny dla osób chcących zwiększyć wytrzymałość bez przybierania na wadze. To dobra kreatyna dla pływaków, biegaczy czy uprawiających sporty walki,
  • – cytrynian kreatyny – to połączenie kreatyny z organicznym kwasem cytrynowym. Cytrynian zwiększa przyswajanie kreatyny. Systematycznie stosowany bardzo pozytywnie wpływa na siłę i wytrzymałość, wspomaga przyrost masy ciała oraz pomaga w regeneracji po intensywnym wysiłku,
  • – chlorowodorek kreatyny – stabilny biologicznie i silnie skoncetrowany przez co efektywny. Jest jedną z najlepiej rozpuszczalnych w wodzie form kreatyny.
  • – stak kreatynowy – to suplement, w składzie którego znajduje się wiele form kreatyny, często wzbogacony o substancje wspomagające jej transport do komórek mięśniowych. Jego uzupełnieniem mogą być też witaminy, minerały, zioła i węglowodany. Skład staków kreatynowych przycznia się do skondensowania ich pozytywnego działania,
  • – inne popularne formy kreatyny to: chelat magnezowy, esteter etylowy, pirogronian, orotan – i nie jest to jeszcze lista zamknięta,

Jaka jest najlepsza forma kreatyny – jaką kreatynę wybrać?

Przede wszystkim kreatyna jest jednym z najlepszych suplementów dostępnych na rynku. Zaletą monohydratu jest przede wszystkim cena niższa od cen pozostały odmian. Jednak do tej pory nie ma badań jednoznacznie stwierdzających, która forma jest najlepsza pod względem skuteczności w działaniu. Z tego powodu, aby wybrać dobrą kreatynę dla siebie należy brać pod uwagę efekt jaki chce się osiągnąć oraz predyspozycje organizmu do gromadzenia wody. Na rynku znajdziemy bogatą ofertę suplementów zawierających dobrą kreatynę, które pomogą – przy odpowiednim dawkowaniu – w niedługim czasie poprawić wygląd i osiągi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *