Dzienny limit kalorii, jak go wyliczyć? Ile kcal dziennie spożyć?

Zbilansowana i różnorodna dieta to podstawa, by zachować szczupłą sylwetkę, a jednocześnie dostarczyć do organizmu niezbędne do funkcjonowania substancje odżywcze. Nie tylko sportowcy przykładają dużą wagę do tego co jedzą, coraz częściej, w dobie zdrowego stylu życia, także i przeciętni obywatele zwracają na to dużą uwagę. Kalorie są w diecie niezbędne, jednak ich nadmiar prowadzi do otyłości i podwyższenia cholesterolu. Ile zatem powinniśmy spożywać kalorii dziennie i jak to wyliczyć?.

Dzienny limit kalorii- od czego zależy?

Okazuje się, że dzienne zapotrzebowanie kaloryczne zależy od kilku czynników. Zaliczamy do nich:

  • wiek
  • płeć
  • wzrost
  • masę ciała
  • wykonywaną aktywność fizyczną

Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę, czy chcemy zgubić zbędne kilogramy, czy jednak nabrać trochę masy. Dorosła kobieta powinna spożywać od 1600 do 2400 kilokalorii w ciągu dnia. Dla dorosłego mężczyzny bilans ten wynosi już od 2000 do 3000 kilokalorii na dzień. Biorąc pod uwagę dzieci, przedział ten to 1000 do 2000 kilokalorii dziennie, natomiast dla nastolatków już 1400 do nawet 3200 kilokalorii. Wiadomo także, że to mężczyźni wykazują większe zapotrzebowanie kaloryczne, by ich organizm mógł swobodnie funkcjonować.

Dzienny limit kalorii- podstawowa przemiana materii

Należy sobie na dobry początek, zdać sprawę z tego kiedy nasze ciało zużywa kalorię. Nazywane jest to podstawową przemianą materii, z języka angielskiego jest to BMR czyli basal metabolic rate. Okazuje się, że kalorie są wykorzystywane w procesach takich jak:

  • oddychanie
  • krążenie krwi
  • produkcja komórek
  • przetwarzanie składników odżywczych

Dzięki BMR możemy więc wyliczyć, jaką minimalną ilość kalorii dziennie powinniśmy spożyć.

Dzienny limit kalorii- jak go wyliczyć?

Podstawą dopasowanej diety, jest przede wszystkim określenie ilości kalorii jaką dostarczymy do naszego organizmu. Jest to niezbędne, byśmy mogli sprawnie funkcjonować. Oczywiście w Internecie znajdziemy całą masę kalkulatorów BMR, dzięki którym szybko i sprawnie możemy wyliczyć limity kaloryczne, przy podaniu podstawowych danych. Jednak możemy także obliczyć ją sami. Wykorzystuje się w tym celu wzór opracowany przez Harris’a Benedict’a. To on opracował równanie, dzięki któremu łatwiej określić nam będzie nasz dzienny, minimalny limit kaloryczny. Przedstawia się on następująco:

  • w przypadku mężczyzn jest to: 66,47+ (13,7M)+ (5,0W)- (6,76L) gdzie kolejno dodajemy mnożymy a na końcu odejmujemy wiek, wagę i wzrost.
  • w przypadku kobiet wzór przedstawia się następująco: 665,1+ (9,56M)+ (1,85W)- (4,68L) również kolejno wiek, waga i wzrost.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *